Notice: Undefined variable: longmenu in /data/digu.ee/subdomains/www/digu/ylaosa.php on line 169
Warning: include(): open_basedir restriction in effect. File(/home/clients/www.digu.ee/www/digu/submenu.php) is not within the allowed path(s): (/data/digu.ee:/usr/share/php) in /data/digu.ee/subdomains/www/digu/ylaosa.php on line 173
Warning: include(/home/clients/www.digu.ee/www/digu/submenu.php): failed to open stream: Operation not permitted in /data/digu.ee/subdomains/www/digu/ylaosa.php on line 173
Warning: include(): Failed opening '/home/clients/www.digu.ee/www/digu/submenu.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php') in /data/digu.ee/subdomains/www/digu/ylaosa.php on line 173
|
Kliendikesksus - mida see meie jaoks tähendab?
Rain Rannu, DIGU arendusjuht
12. veebruar 2001
Nende ridade kirjutamise ajal on Digu Uue Meedia Agentuur tegutsenud
täpselt pool aastat. Päris algusest peale oleme ennast välja reklaaminud
kui "kliendikeskset" internetilahenduste pakkujat. Kliendikesksus on sõna,
mis esineb peaaegu kõikidel meie lehekülgedel, ning see on üks sõna, mida
me alati kasutame oma eelistest rääkides. Et aga mõistele "kliendikesksus"
sügavamat sisu anda, ning ka oma klientidele teada anda, kuidas me
"nende kesksed" oleme, oleks võibolla asjakohane pikemalt kirjutada sellest,
millistena me oma kliente näeme ning mida kliendikesksus meie jaoks tähendab.
Meie kliendid - missugused nad on?
Digu on ennast laiemalt tutvustanud kui innovatiivset ja kliendikeskset
internetilahenduste pakkujat väikestele ja keskmise suurusega organisatsioonidele.
Sihtrühma piirtitlemisel väikeste ja keskmise suurusega organisatsioonidega
on meie jaoks selge põhjus - usume, et just väikesed ja keskmise suurusega
ettevõtted ja mittetulundusühingud on uuenduslikkuse mootorid,
paindlikud ja arenemistahtelised üksused, mis on ülimalt kompetentsed oma valitud
alal, olgu see siis uute mobiilirakenduste loomine, muulaste integratsiooni
soodustamine või mistahes muu tegevus. Digu filosoofiaks on anda oma parim
selleks, et sellised organisatsioonid oleks väärikalt internetis esindatud. Et
võrgulehekülg ei oleks lihtsalt "vaadake, mul on ka!" tüüpi soperdis, vaid
tõsine ja võimas vahend organisatsiooni oma klientidele lähemale viimisel.
Selleks, et oma kliente hästi teenida, tuleb neid mõista. Oleme kogenud, et
mitte miski pole rohkem tõsi miljoneid kordi korratud lause, et
"iga klient on erinev". Poole tegutsemisaasta jooksul
oleme tegelenud umbes kümnekonna kliendiga.
Ühelegi neist ei ole me saanud pakkuda täpselt identset lahendust.
Igaltühelt neist oleme me midagi uut õppinud. Selline pidev õppimine
kliendi vajadusi rahuldades saadab meid edaspidigi, sest me tunneme, et teame
veel nii vähe võrreldes sellega, mida me võiksime teada.
Siiski, oleme märganud teatud seaduspärasusi. Meie kogemuse kohaselt võib
võrgufirmade kliendid laias laastus jagada kaheks "ideaaltüübiks".
Puhtaid ideaaltüüpe reaalsuses ei esine, samamoodi nagu Täiesti Ideaalset
Elukaaslast ega Absoluutselt Kurja Inimest. Kõik reaalsed juhtumid jäävad
kahe ideaaltüübi vahele.
Kõike Ise Teadev Klient
Esimest tüüpi kliente võib iseloomustada lausega "Tean ise kõike, teie tehke
nii nagu ma ütlen". Selline klient, pöördudes internetilahendusi pakkuva firma poole,
võib õelda midagi järgnevat: "Nii, mul läheb vaja ühte lehekülge.
Seal peavad olema järgmised lingid: avaleht, tooted, teenused, firmast ja
kontakt. Tekstid on mul kõik valmis. Vasakul peab olema raam, kus need lingid
sees on. Sinisel taustal. Üles äärde läheb logo. Punaselt. Tekst läheb
paremasse raami, kirjastiil Arial, 10 punkti. Mis ajaks teil see valmis on?".
Võrgufirmalt otsib selline klient tehnilist teostust. Kogu lehekülje idee ja
kontseptsioon on tal endal olemas. Internetilehenduse pakkuja ei pea ise
mõtlema, selle asemel aga väga täpselt teostama.
Mis on Kõike Ise Teadvate Klientide eelised? Võrgufirma seisukohalt on nendega
lihtne ja kiire suhelda. Kui klient ütleb väga täpselt,
mis kuhu läheb ja kuidas välja näeb, siis on seda teostada lihtne.
Eksimisvõimalusi on vähe. Kui kliendil on kogu materjal olemas, on seda lihtne
ja mugav võrku üles riputada. Kõiketeadvate Klientide rahulolu on tavaliselt suurem,
sest võrgufirma teostatud lahendus (isegi siis kui see ei ole objektiivsetele
kriteeriumitele tuginedes parim lahendus) vastab kliendi ettekujutusele.
Ideaalne Kõike Ise Teadev Klient on tõepoolest "kõiketeadev" selles mõttes, et tema
pakutud lahendused, struktuur, värvidevalik ja muu on tema firma
internetikeskkonnale kõige sobivamad. Mitte nii ideaalne, rohkem reaalsusele
vastav
kõiketeadev klient võib aga eksida. Klient on eelkõige ekspert oma alal ja ei
pruugi tingimata teada, missugused värvid võrgus kõige paremini omavahel
kokku sobivad või missugusel moel esitatud info on võrgulehe külastajale
kõige atraktiivsem.
Digu filosoofia kohaselt tähendab "kliendikesksus" "tean ise kõike" tüüpi
klientide puhul küll
kliendi soovide täpset arvestamist, aga siiski omapoolsete soovituste tegemist
juhul kui võrgufirma tunneb, et kliendi vajadusi saaks veel paremini rahuldada
kui klient seda ise küsida oskab.
"Ütlete, et see link siin peab olema punane. Kas teile ei sobiks äkki paremini, kui
link roheline teha, sest liiga palju punast võib äkki Teie külastajatele
ärritavalt mõjuda?" või "Teie kirjeldatud avaleht on küll hea, aga kas Teile ei tundu,
et natuke tühi? Viimasel ajal tehakse rohkem selliseid
portaali tüüpi avalehti, mis edastavad kohe rohkelt infot. Mis Te arvate, kui
muudaks seda avalehte sisukamaks tuues Teie põhilise toote kirjelduse kohe
avalehele?"
Oleme kogenud, et mõistlik klient, olgu tal endal kuitahes kindel visioon oma
võrguleheküljest, arvestab võrgufirma mõistlike soovitustega.
Kliendikesksus Digu jaoks tähendabki kliendi kuulamist ning talle soovituste
tegemist selleks, et kliendile kvaliteetsemat teenust pakkuda. Me ei tee
kunagi vabatahtlikult "kirju tausta" ja "paljude vilkuvate asjadega"
inetut ja raskesti navigeeritavat võrgukeskkonda kui meil on võimalus kliendile
paremat pakkuda.
Kõike Võrgufirmale Usaldav Klient
Teist tüüpi kliente iseloomustab lause "Ma ei ole selle asjaga kursis, tehke
mulle üks hea lehekülg". Näiteks võib Kõike Võrgufirmale Usaldav Klient
õelda järgmist: "Mulle on õeldud, et Internet aitaks minu firma müügile ja
tutvustamisele oluliselt kaasa. Mina tunnen hästi oma ala, Teie loodetavasti
oma ala. Tehke mulle üks lehekülg, mis müüks!" Selline klient jätab kogu oma
lehe kujunduse, ja vahel ka sisu üle otsustamise, võrgufirma hoolde. Viimane
muutub lihtsast tehnilise lahenduse pakkujast millekski enamaks - Uue Meedia
Agentuuriks sõna otseses mõttes: "meediaagentuuriks", mis kujundab ja viib
ellu oma kliendi turustuskampaania internetis.
Kliendi eeliseks on selle lähenemise juures see, et temal on palju lihtsam.
Klient saab keskenduda oma põhitööle, jättes enda võrgus müümise uue
meedia agentuuri hooleks. Võrgufirma on samuti oma otsustustes vabam -
tähtis ei ole enam konkreetne lingi värv või teksti suurus. Oluline on see,
et kõik kokku oleks ilus, loogiline ja aruaadav. Oluline on, et lõpptulemus
müüks.
Mida Kõike Võrgufirmale Usaldav Klient ootab? Loomulikult seda, et tema
valitud internetiteenuse pakkuja tasemel oleks. Et viimane oleks võimeline
iseseisvalt mõtlema, et viimane teaks, mis on hea turundus ja kuidas seda
ellu rakendada. Enam ei ole mõeldav selline töömeetod, et võtame kliendilt materjalid,
sulgume kaheks nädalaks oma kontorisse vahepeal kliendiga suhtlemata, ja
anname talle siis töö ühes tükis üle. Selleks, et kliendi ootustele
täielikult vastata, tuleb talle oma töö progressist pidevalt aru anda ja
iga uuenduse puhul küsida, et kas see kliendile sobib.
Mis on "kõige võrgufirmale usaldamise" puudused? Esiteks see, et
kaduma võib minna osa firma poolt edastada tahetavast sõnumist. Uue meedia
agentuur võib mõelda välja hea müügistrateegia, aga teadmata seda, mida
ta täpselt müüb, ja mis on näiteks kaablipaigaldusmaterjale ostva kliendi
peamised eelistused, ei pruugi kampaania tabada sihtrühma täielikult.
Seepärast eeldab Digu agentuur enamasti, et võrgulehekülje tekstimaterjal oleks
kliendi poolt valmis kirjutatud.
"Kliendikesksus" Kõike Võrgufirmale Usaldava Kliendi puhul tähendab Digu
jaoks kõigi oma loovate ressursside rakendamist kliendi teenistusse. Me ei hakkagi mõtlema
standardlahenduse pakkumisele, vaid koguneme
kogu oma meeskonnaga ümber laua ja korraldame ajurünnaku selgitamaks välja,
mis meie arvates konkreetsele kliendile paremini sobiks. Üheskoos mõtleme välja igale
kliendile sobiva müügistrateegia, konsulteerime kliendiga, ja rakendame
selle strateegia ellu. Tulemuseks on enamasti võrgulehekülg, mis rahuldab
nii klienti kui võrgufirmat.
Ideaalne Klient - Tean Ise ja Usaldan
Mis on parim? Digu kogemus näitab, et siinkohal kehtib Aristotelese
kuulus kesktee printsiip - parim on kahe äärmuse vahepeal. Kõige parema
lahenduse tagab selline kliendi ja võrgufirma koostöö, kus kliendil on
küll selge visioon sellest, missugune tema lehekülg välja võiks näha,
samas aga usaldab ta võrgus müümise eripärade väljamõtlemise uue meedia
agentuurile.
Esiteks, klient peaks väga täpselt teadma, mis on tema võrgulehekülje eesmärgid.
On see müük, firma tutvustamine, partnerite leidmine või hoopis midagi muud?
Kui klient teab eesmärke, saab nende eesmärkide saavutamiseks vajalikud vahendid
läbi mõelda koostöös võrgufirmaga.
Teiseks, klient võiks teada, mis materjali ta võrgulehel esitada
tahab. See tuleneb otseselt võrgulehekülje eesmärkidest.
Ainult organisatsiooni lühitutvustus või põhjalik tootekataloog?
Lühike teenuste kirjeldus, või lisaks ka interaktiivne klienditugi?
Kui kliendil on teada, mida ta esitada tahab, siis täpne struktuur ja
sisu on kõige mõttekam jällegi panna paika koostöös võrgufirmaga.
Kolmandaks, missugust kujunduslikku stiili peaks võrgulehekülg järgima.
Olema konservatiivne või väga innovatiivne? Missugused on firmale iseloomulikud
värvid? Ideaalne klient annaks üldiseid juhiseid, aga jätaks konkreetsed
küsimused nii palju kui võimalik võrgufirma kunstniku otsustada.
Digu seisukohast on kliendikesksus nende klientide soovide rahuldamine, kes meil
on, arvestades iga kliendi eripära. Digu ei ole rahul mitte siis, kui
klient on meile võrgulahenduse eest arve tasunud, vaid alles siis, kui
meie loodud lahendusest on tekkinud kliendile tõeliselt kasu.
Meil on hea meel kuulda, kui mõni meie klient väidab, et nende organisatsioonil
on pärast võrgulehekülje loomist veel paremini minema hakanud ja internetikeskkonna
loomisesse tehtud investeering on ennast ära tasunud. Veel oleme me
rahul, kui oleme õppinud oma klientidelt midagi uut, midagi mis meil paremini oma
klientide vajadusi rahuldada aitab. Selline õppimine ei lõpe Digu jaoks kunagi.
Meeldivat koostööd!
Soovid kommenteerida või lisainfot küsida?
Kirjuta meile...
|